February 22, 2019

විද්‍යා අධ්‍යාපනය සදහා විද්‍යාවේ ප්‍රයෝගික ක්‍රියාකාරිත්වය


විද්‍යාව සොයා ගන්නේ කුමක්ද පමණක් නොව විද්‍යාව ප්‍රයෝගිකව ක්‍රියාත්මක වන්නේ කෙසේද යන්න වැඩි වශයෙන් විද්‍යා අධ්‍යාපනයට ඇතුලත් විය යුතු බව  විද්‍යාඥයෙකු හා ප්‍රතිපත්ති උපදේශිකාවක් වූ ලුසී ජෝන්ස් පවසා තිබේ.

"අපි විද්‍යාව භාවිතා කරන ආකාරය ගැන අපේ සමාජයේ අර්බුදයක් පවතිනවා යැයි පිළිගැනීමට අප බොහෝදෙනා එකඟ බව මා සිතනවා. සමහර පාර්ශ්වයන්  දේශගුණික විපර්යාස ප්‍රතික්ෂේප කිරීම ගැන අප සියලු දෙනා දන්නවා. එන්නත්කරණයට විරුද්ධ වීමට විවිධ හේතු දක්වනවා."

භූකම්පන පිළිබද විශේෂඥතාවයක් ඇති භූවිද්‍යාඥ සහ භූමිකම්පා අවදානම පිළිබඳ ප්‍රතිපත්ති උපදේශක ලුසි ජෝන්ස් මෙලෙස ප්‍රකාශ කර ඇත්තේ පසුගිය පෙබරවාරි 17 වන දින “වොෂිංටන්හි විද්‍යාවේ දියුණුව” සදහා වූ ඇමෙරිකානු  සංගමයේ වාර්ෂික සමුළුව අමතමිණි.

"අප මෙහිදී දකින විද්‍යාත්මක ක්‍රියාවලිය ක්‍රියාත්මක වන්නේ කෙසේදැයි වටහා නොගත් සැලකිය යුතු කොටසක් සමාජයේ සිටිනවා. විද්‍යාත්මක තොරතුරු යනු සත්‍ය යැයි විද්‍යාඥයන් පවසන නිසා තමන්ටද සත්‍යයැයි විශ්වාෂ කිරීමට සිදුවූ තොරතරු විශේෂයක් යන සිතුවිල්ලෙන් ඔවුන් විද්‍යාත්මක තොරතුරු දෙස බලයි. එම අධිකාරිය ඔබ විශ්වාස කරන්නේ නම් පමණක්, එය විශ්වාශ කිරීම සදහා ඔබ තවත් අය යොමු කරයි. "

මේ අනුව 2016දි ආරම්භ කළ “විද්‍යාව හා සමාජය (Science and Society)” සදහා වූ ආචාර්ය ලුසී ජෝන්ස් ආයතනය විසින් මහජනතාව සහ ප්‍රතිපත්ති සම්පාදකයින්, ඔවුන්ගේ ප්‍රජාවගේ ප්‍රබලතාව වැඩි දියුණු කිරීමට හෝ බලගැන්විම සඳහා විද්‍යාත්මක තොරතුරු භාවිතා කිරීමට පොළඹවනු ලැබේ. තවද විද්‍යාඥයින් හා සමාජය අතර ඇති පරතරය පිළිබඳ ගැටලුවට විසඳුම් සදහාද ඇයගේ යෝජනා ඉදිරිපත් කර තිබේ.

"මහජනතාවට හෝ සම්පුර්ණ ප්‍රජාවට විද්‍යාත්මක අධ්‍යාපනය ලබාදීමේදී ප්‍රතිඵල වලට වඩා ක්‍රියාවලිය කෙරෙහි අවධානය යොමු කළ යුතුයි. එය අන්තර්ජාලය විසින් සැබැවින්ම වෙනස් කර ඇති තත්වයකි. අපේ  පාසැලේ වියේදී, කරුණු ඉගෙන ගැනීමට අවශ්‍ය නම්, පර්යේෂණ කිරීම පටන් ගැනීම සඳහා ගුරුවරුන්ගෙන් එය ලබාගැනීමට අවශ්‍ය ප්‍රමාණවත් තරම් පාඩම් ඉගෙන ගත යුතුය. නමුත් දැන් තත්වය ඊට වෙනස්ය ඔබට ප්‍රතිඵලය/දැනුම  අවශ්‍ය නම් ඔබේ පරිගණකයෙන් එය ලබාගත හැකිය. අප කළ යුතු දෙය වන්නේ දරුවන්ට ඉගැන්වීම නොවේ. නිදසුනක් ලෙස, ඩයිනෝසෝරෝ කුකුළන් බවට පරිණාමය වී ඇත.”යන්න සළකමු එයින් දැක්වූ සම්බන්ධතාවය වඩා නිවැරදිව හඳුනාගැනීමට නම් ‘'ඩයිනෝසෝරස්-සහ-කුරුළු විශේෂයන් අතර සම්බන්ධතාවය’ පිළිබද වෙබ් අඩවිය, ‘අපි අඟහරු සිට පැමිණි අමුත්තන්ගෙන් පැවත එන්නෙමු.’ යන වෙබ් අඩවියට වඩා  විශ්වාසවන්ත වේ. මෙම වෙබ් අඩවි දෙකම අන්තර්ජාලයේ ඇත.එනිසා මෙම වෙනස හඳුනාගැනීමට දරුවන් යොමු කළ යුතුයි.” ඇය තවදුරටත් පවසා තිබේ.

අන්තර්ජාලය ඇසුරෙන් සකස්කළේ : හර්ෂ ලංකේශ්වර

0 comments:

Post a Comment