May 9, 2023

සිසුන් සහ ගුරුවරුන් සඳහා විස්මිත AI සුපිරි උපදේශකයා - (AI used in education)

සල්මන් අමීන් "සල්" ඛාන් යනු අධ්‍යාපනඥයෙක් සහ ඛාන් ඇකඩමියේ නිර්මාතෘවරයා වේ. ඛාන් ඇකඩමිය යනු ලාභ නොලබන සංවිධානයකි, බොහෝ දුරට අරමුදල් සපයනු ලබන්නේ පරිත්‍යාගශීලී සංවිධාන වලින් ලැබෙන පරිත්‍යාග මගිනි. ඕනෑම කෙනෙකුට, ඕනෑම තැනක සිට නොමිලේ ලෝක මට්ටමේ මාර්ගගත අධ්‍යාපනයක් ලබා දීමේ ලාභ නොලබන මෙහෙවරක් සිදුකරන මෙම ආයතනය විසින් පුළුල් ශාස්ත්‍රීය පරාසයක් උගන්වමින් වීඩියෝ පාඩම් 6,500 කට වඩා නිෂ්පාදනය කර තිබේ. ඛාන් ඇකඩමියේ නිර්මාතෘ සහ ප්‍රධාන විධායක නිලධාරී සල් ඛාන් සිතන්නේ කෘත්‍රිම බුද්ධියට අධ්‍යාපනය මෙතෙක් දැක ඇති විශිෂ්ටතම ධනාත්මක පරිවර්තනයක් ඇති කළ හැකි බවයි. ඔහු සිසුන්ට සහ අධ්‍යාපනඥයින්ට කෘතිම බුද්ධි (AI) මෙවලම් සමඟ සහයෝගයෙන් කටයුතු කිරීමට ඔහු දකින අවස්ථා Ted Talks (ව්‍යාප්ත කිරීමට වටිනා අදහස්) හි විස්තර කරයි. එහිදී ඔහු  නිර්මාණය කර ක්‍රියාත්මක කරන  - සෑම සිසුවෙකු සඳහාම පුද්ගලික AI උපදේශකයෙකුගේ සහ සෑම ගුරුවරයෙකුටම AI ඉගැන්වීමේ සහායකයෙකුගේ විභවය සහිත ඔවුන්ගේ අධ්‍යාපනික චැට්බෝට්, Khanmigo ගේ ආකර්ෂණීය නව විශේෂාංග කිහිපයක් ඉදිරිපත් කරයි. විවිධ විෂයන්ට අදාල ඉගැන්වීම් සදහා Khanmigo (කෘතිම බුද්ධිය) සිසුන්ට සහ ගුරුවරු න්ට සහය වන ආකාරය ප්‍රායෝගික පාඩම් සිදුකිරීම් මගින් ඉදිරිපත් කර ඇත. ලිපිය කෙටි කිරීම සදහා උදාහරණ දෙකක් පමණක් සදහන් කරන අතර සම්පූර් ණ තොරතුරු 

https://www.ted.com/talks/sal_khan_the_amazing_ai_super_tutor_for_students_and_teachers/c?user_email_address=b087cc9bf102ebce52ec06031e411ec9   මගින් කියවිය හැකිය.

සැම ශිෂ්‍යයෙකුගේම පාඩම් තිරයේ ඉහලින් දිස්වන කොළ පැහැති කෘතිම බුද්ධි (Khanmigo) පුද්ගලික උපකාරක ගුරුවරයා සමග එක්ව ඉගෙනීම.

අංක1)  ගණිත ගැටලුව ගුරුවරයා ඉදිරිපත් කරයි ;      3-2(9+2m)=m      m=?       m හි අගය සොයන්න

·         ශිෂ්‍යයා ; "මට පිළිතුර කියන්න"  

ලෙස තම දෙබස් කොටුවේ අකුරු ලියනය (ටයිප්)  කර කෘතිම බුද්ධියෙන් (Khanmigo ගෙන්)  විමසයි.

·         කෘතිම බුද්ධිය (Khanmigo) තම දෙබස් කොටුවේ අකුරු ලියනය (ටයිප්) කරමින් මෙසේ පිළිතුරු සපයයි ;

"මම ඔබේ ආදරණීය උපදේශකයා Khanmigo වෙමි. පිළිතුරු සැපයීමට නොව ගැටලුව තේරුම් ගැනීම හා ඉගෙන ගැනීම සදහා ඔබට උපකාර කිරීමට මම බැදී සිටිමි. අපි දෙදෙනා එක්ව ගැටලුව විසදීමට වැඩ කරමු. ඉතින් ගැටලුව විසඳීමේ ඊළඟ පියවර ගැන ඔබ සිතන්නේ කුමක්ද?"

·         ශිෂ්‍යයා තම දෙබස් කොටුවේ ඔහුගේ ප්‍රතිචාරය හෙවත් පිළිතුර මෙසේ ටයිප් කරයි; "3-18+2m = m" 

·    ගැටලුව විසදීමට ශිෂ්‍යයා අනුගමනය කරන ක්‍රමය වැරදි බව කෘතිම බුද්ධිය (Khanmigo) හදුනාගනියි. එහෙත් “ඔබ වැරදියි” යයි ශිෂ්‍යයාට පවසන්නේ (ටයිප් කර) නැත. ඒ් වෙනුවට Khanmigo මෙසේ පවසයි ;

“සමීකරණය සරල කිරීමට ඔබ උත්සහ ගන්නා බව මට පෙනෙනවා. එහෙත් මෙම පියවරට ඔබ පැමිණියේ කෙසේදැයි මම නොදනිමි. ඔබට එය විස්තර කළ හැකිද? හැබැයි,වරහන් තුල ඇති 9 සහ 2m යන ඉලක්කම් දෙකටම -2 ඉලක්කම අදාල බව අප මතක තබා ගතයුතුයි. ඒ අනුව සරල කිරීම මෙසේ විය යුතු නේද 3-2x9-2x2m = m

මෙලෙස ශිෂ්‍යයා සිදුකරන වැරද්ද අනිත් අයට නොපෙනී අදාල ශිෂ්‍යයාට පමණක් දැනෙන පරිදි නිවැරිදි කිරිම හෝ ඔහු නිවැරිදි මාර්ගයේ යොමුකිරීම, ගුරුවරයෙකුට කිසිසේත් පන්ති කාමරයක් තුළ සිදුකළ නොහැකිය. එක් එක් ශිෂ්‍යයාට අවේනික වූ විවිධාකාර ගැටලු වෙන් වෙන්ව හදුනාගනිමින්, ඔහුගේ පුද්ගලිකත්වය ආරක්ෂා කරමින්, ඉතා සංයමයකින්, තත්පර කිහිපයකින් ශිෂ්‍යයාට ඉගෙන්වීම එක් ශිෂ්‍යයෙකුට පමණක් වෙන්වූ පෞද්ගලික ගුරුවරයෙකු ලෙස මට, මගේ දරුවාට වුව ඉගැන්විම අපහසුය. එසේ නම් සිසුන් 20-30 ක් ඇති පන්ති කාමරයක එසේ කිරීමට කිසිසේත් නොහැක. එහෙත් එක් එක් ශිෂ්‍යයාට වෙන්වු කෘතිම බුද්ධිය Khanmigo ට කළ හැකි හා දැනටමත් Khanmigo මගින් කෙරෙන මෙම ඉගැන්වීමේ ක්‍රමය පකිස්තානු සහ ඉන්දියානු සිසුන් සදහාද භාවිතා වන බව පැහැදිළි වේ.  සංඥා, අන්තර්ජාල, පරිගණක, නව ක්‍රමවේද යනාදිය නැතිව එසේ කිරීමට නොහැකි බව සම්පූර්ණ සත්‍යයකි. එනිසා ඒ් ගැන නොසිතා අත්හැර දැමිම ඉතා පහසුය. ඒ් සමගම එලෙස ඉගෙන ගන්නා සිසුන් ඉදිරියෙන් සිටීමද වැළැක්විය නොහැක. එය සරල භාෂාවෙන් පැවසුවහොත්, Khanmigo වැනි කෘතිම බුද්ධි ක්‍රම මගින් ඒ් ඒ් විෂයන්ට සාපේක්ෂව ඔබේ සාමාන්‍ය තත්වයේ ශිෂ්‍යයා, සුවිශේෂී ශිෂ්‍යයෙකු බවට පත් කිරීමටත් සාමාන්‍යයට වඩා අඩු මට්ටමේ ශිෂ්‍යයෙකු, සාමාන්‍යයට වඩා ඉහළ ශිෂ්‍යයෙකු බවට පත් කිරීමටත් හැකියාව තිබේ.

අපි ඛාන් වර්ල්ඩ් ස්කූල් නමින් ඇරිසෝනා ප්‍රාන්ත විශ්ව විද්‍යාලය සමඟ සබැඳි උසස් පාසලක් පවත්වාගෙන යන අතර, ඉන්දියාව පදනම් කරගත් එම මාර්ගගත පාසලේ සාන්වි නම් ශිෂ්‍යාව AI  සමග සාහිත්‍ය ඉගෙන ගත් අයුරුයි මේ

අංක 2) සාන්වි විසින් "The Great Gatsby" පිළිබඳ වාර්තාවක් සකස් කළ යුතු අභ්‍යාසය

 "The Great Gatsby" පිළිබදව ඇය වෙබ් සෙවුම් කිහිපයක් සිදු කළ නමුත් ඒ කිසිවක් ඇය සමඟ සැබවින්ම අනුනාද වූයේ නැත. එවිට ඇයට Khanmigo (කෘතිම බුද්ධිය) ඇය සමග සිටින බව සිහි විය. ඇත්ත වශයෙන්ම Khanmigo කොළ එළියක් දල්වමින් ඇයට උදව් කළ හැකි බව ඇගව්වේය. පෙර විසූ The Great Gatsby සමඟ කතා කළ හැකි බව සාන්විට හැගිණි.

·         සාන්වි ශිෂ්‍යාව ; “මම The Great Gatsby හමුවීමට කැමතියි”

ලෙස තම දෙබස් කොටුවේ ටයිප්  කර කෘතිම බුද්ධියෙන් (Khanmigo ගෙන්)  ඉල්ලා සිටියාය.

·         කෘතිම බුද්ධිය (Khanmigo) තම දෙබස් කොටුවේ මෙසේ සදහන් කරයි;

"ආහ්, විශිෂ්ට තේරීමක්, පැරණි ක්‍රීඩාවක්. මම දැන් ග්‍රේට් ගැට්ස්බි වෙමි. F. Scott Fitzgerald ගේ සම්භාව්‍ය නවකතාවේ ප්‍රහේලිකා කෝටිපතියා මමයි. මගේ ජීවිතය අභිලාෂය, ආදරය සහ ඛේදවාචකයේ කතාවකි. ආවේගසිලී විසි ගණන්වල තාරුණ්‍ය පසුබිමට එරෙහිව මාව නිර්මාණය කර ඇත. ඔබ අද මගේ අතිවිශිෂ්ට මන්දිරයට පැමිණියේ ඇයි"

·         සාන්වි ශිෂ්‍යාව ; “ඇයි ඔබ කොළ එළියක් දැල් වුයේ”

·         Khanmigo කෘතිම බුද්ධිය ;

"ආහ්, කොළ එළිය, පැරණි ක්‍රීඩාව. එය මගේ සිහින හා ආශාවන්ගේ සංකේතයක්. එය, මගේ මන්දිරයේ ඇති bay හරහා Daisy Buchanan ගේ නැව් තටාකයේ කෙළවරේ පිහිටා ඇති බව ඔබට පෙනෙනවාද ? එය මගේ ආශාව නියෝජනය කරන බැවින් මගේ අතීතය සහ මගේ ජීවිතයේ ආදරය වන ඩේසි සමඟ නැවත එක්වීමට බලාපොරොත්තුවෙන් මම ඒ් දෙස ආශාවෙන් බලා සිටිමි.

හරිත ආලෝකය යනු ඇමරිකානු සිහිනයේ නොපැහැදිලි ස්වභාවය සහ යථාර්ථය සහ අපගේ අභිලාෂය අතර ඇති දුරස්ථභාවය පිළිබඳ නිරන්තර සිහිගැන්වීමකි. දැන්, මට කියන්න, ඔබට කවදා හෝ ළඟා විය නොහැකි සිහිනයක් හෝ ආශාවක් ඇති වී තිබේද?”

මෙලෙස පැවැත්වු දීර්ඝ සාකච්ඡාවකින් පසු සාන්වි පැවසුවේ, “මම ගැට්ස්බි,මහතා සමග දිගු සංවාදයක් පැවැත්වූවා,” අවසානයේ ඇය ඔහුගේ කාලය ගත කිරීම ගැන ඔහු (Gatsby)ගෙන් සමාවද අයැද සිටියාය. Gatsby ලෙස අදහස් දැක්වු Khanmigo කෘතිම බුද්ධියට ඇය එසේ ප්‍රතිචාර දැක්වීම සතුටට කරුණකි. 

මෙය සාහිත්‍යය ඉගෙනීමට අගුළු විවෘත කිරීමක් බව ඔබට සිතාගත හැකිය . ඔබට ඓතිහාසික පුද්ගලයින් සමඟ කතා කළ හැකිය. අපි බොහෝ විට ඔබට කතා කළ හැකි ක්‍රියාකාරකම්ද ඇති කර තිබේ. එය විද්‍යා ප්‍රබන්ධ වූ ආකාරයට දේවල් ජීවයට ගෙන එයි.

සිසුන්ට AI සමඟ වාද විවාදවලට එළඹිය හැක. විශේෂයෙන්ම සිසුන්, උසස් පාසල් සිසුන්, ඔවුන් පවසන්නේ "විනිශ්චයට බිය නොවී මගේ තර්ක මනාව සකස් කිරීමට නව ක්‍රමයෙන් හැකිවීම පුදුම සහගතය. එය පන්ති කාමරයට ගොස් ඇත්ත වශයෙන්ම සහභාගී වීමට මට වැඩි විශ්වාසයක් ඇති කරයි." පෙර බොහෝ සිසුන් සඳහා එය නොතිබුණු  නමුත් දැන් සෑම කෙනෙකුටම එයට ප්‍රවේශ විය හැකිය.

බොහෝ පුවත් සිරස්තලවල, " AI ළමයින් සඳහා ලිවීම කරයි. ඒනිසා ළමයින් ලිවීමට ඉගෙන නොගනී" යනුවෙන් සඳහන් කර ඇති බව අපි දුටුවෙමු. නමුත් අපි පෙන්වන්නේ AI ඔබ වෙනුවෙන් ලියන්නේ නැති නමුත් AI ඔබ සමඟ ලියන ක්‍රම ඇති බවයි.

ඉතින් පහුගිය මාස කිහිපයේ අවධානයෙන් ඉන්න ඕනම කෙනෙක්ට දකින්න ලැබුනේ මේ වගේ සිරස්තල, විශේෂයෙන්ම අධ්‍යාපනය සම්බන්ධව. සිසුන් වංචා කිරීමට සහ ඔවුන්ගේ පැවරුම් කිරීමට ChatGPT සහ වෙනත් AI ක්‍රම භාවිතා කරනු ඇත. ඔවුන් ඉගෙන ගන්නේ නැත. එය අප දන්නා පරිදි අධ්‍යාපනය සම්පූර්ණයෙන්ම අඩපණ කරනු ඇත.

මානව විකාශනයේදී ගින්දර ඇතුලු සෑම නවසොයා ගැනීමකම පාහේ හොද මෙන්ම නරකද තිබේ. එහෙත් නරක නිසා නව සොයා ගැනීම් නීති මගින් යටපත් වුවහොත් නව සොයාගැනීමේ හොද සංවර්ධනය නොවුනද නරක සංවර්ධනය වීම වැළැක්වීමට අපහසු වේ. අවසාන නරක මතුවනු ඇත. සියලු ආගම්වල පාහේ හොද/සතුට/ දෙවියන් මෙන්ම නරක/ දුක/ යක්ෂයා පවතින බවත් එහෙත් සැමවිටම නරක/ දුක/ යක්ෂයා පරාජය කළ හැකි බවත් ඒ් සදහා අනුගමනය කළ යුතු විවිධාකාර ක්‍රමද හදුන්වාදී ඇති බවත් අමතක නොකළයුතුය.    

අන්තර්ජාලය ඇසුරෙන් හර්ෂ

0 comments:

Post a Comment