නිසැකවම, ක්රීඩාව යනු -ධාවන, බේස්බෝල්, ටෙනිස්, ගොල්ෆ්, පන්දු යැවීම, මල්ලවපොර, බොක්සිං, දඩයම් කිරීම, මසුන් ඇල්ලීම වැනි
ශාරීරික දක්ෂතාව ඇතුලු විවිධ දක්ෂතා භාවිතා වන බොහෝ විට තරඟකාරී ස්වභාවයක් අවශ්ය
වන ක්රියාකාරකම් වේ. මෙය එළිමහන් ක්රීඩාංගනවලදී විශේෂ ආකාරයක් ගනී.
නමුත් ඇත්ත වශයෙන්ම මෙම ක්රීඩාවන්ට
රසිකයින් ආයෝජනය කරන්නේ කුමක් නිසාද? මාධ්යවේදිනියක වන කේට් ෆාගන් කාන්තා ක්රීඩා ඉතිහාසයේ
එතරම් ප්රසිද්ධ නැති අවස්ථා සහ එහි මාධ්ය ආවරණය වෙත සිත් ඇදගන්නා සුළු ගැඹුරක්
කිමිදෙමින්, ක්රීඩාව
රිංගවන දේවල හදවතේ කොටස් සහ කථාන්දර ඇත්තේ මන්දැයි සුප්රසිද්ධ TED සාකච්ඡාවක් ( Ideas
worth spreading / පතුරුවන්න
වටිනා අදහස්) මගින් හෙළි කරන කරුණු කිහිපයකි මේ.
මෑත අතීතයේ දිනකදී නිව් යෝර් ක් නුවර
වැසියන් පිරිසකගෙන් ශාලාවක් පිරවුන පසුව තවත් දහස් ගණනක පිරිසක් පිටත
ඇතුලුවීමට බලා සිටින බවත්, පොලිසිය පැමිණ අමතර ප්රවේශපත්ර
විකිණීම තහනම් කළ බවත්, වාර් තා
කිරීමට "නිව් යෝර්ක් ටයිම්ස්" මෙම වාක්ය ඛණ්ඩය භාවිතා කළ බවත් ඔබ
දන්නවා. වාක්ය ඛණ්ඩ නම් මිනිසුන් "සාඩින් මෙන් අසුරා" ඇති බව? ඒ වගේම මේ වියරුවට
හේතුව ගැහැණියක් sawdust මත රවුම් ගසා
ඇවිදිනවා දැකීමට මිනිසුන් මංමුලා සහගත වූ නිසා බව ඔබ දන්නවාද?
එදින ක්රීඩාව පදික ගමනක් විය -- ඇයගේ
ඇවිදීම ගැන "නිව් යෝර්ක් ටයිම්ස්" ලිපිය අඛණ්ඩව පැය 2,700 කින් සැතපුම්
2,700 ක් ඇවිදීම වේ. ක්රීඩාවේ හදවත ගැන මෙමගින් අපට ඉගැන්විය හැක්කේ කුමක්ද?
අපි දන්නවා යැයි උපකල්පනය කරනවා වෙනුවට,
අප සැමට සාමූහිකව ක්රීඩා
ලෝකය වඩාත් සාධාරණ ස්ථානයක් බවට පත් කළ හැකිය. මම "සමාන" නොකියමි,
මම "සාධාරණ"
යැයි කීවෙමි. සාධාරණ, සමබර, සාධාරණ.
බොහෝ විට, ඔබ ක්රීඩා නරඹන්නේ මන්දැයි යමෙකුගෙන්
ඇසුවොත්, ඔවුන් ඔබට
පවසන්නේ හොඳම දේ නැරඹීමට ඔවුන්ට අවශ්ය බැවින් ක්රීඩාවන් නරඹන බවයි. වෙනත්
කිසිවක් සදහා ඔවුන්ගේ එම කාලය වටින්නේ නැත. මෙම තර් කය ... එය ජීව විද්යාත්මක ලෙස
ඉදිරිපත් කරයි. පිරිමි ස්ප්රින්ට් ශූරයා -- සෑම විටම කාන්තා ස්ප්රින්ට් ශූරියට
වඩා තත්පර භාගයක් වේගවත්. NBA (ඇමෙරිකානු බාස්කට්
බෝල්) හි පිරිමින්
බොහෝ දෙනෙකුට WNBA හි කාන්තාවන්ට
වඩා ඉහළට පනින්න පුළුවනි. ඒනිසා නැරඹිය යුතු එකම ක්රීඩාව මනුෂ්යත්වයේ මුදුනෙන්ම
ක්රීඩා කරන ක්රීඩා බව අපි නිෂ්ක්රීයව පිළිගන්නේ නම්, එවිට කාන්තා ක්රීඩා එසේ නොවන්නට සහ කමක්
නැති වීමට හේතුවක් අපි අපේ ක්රීඩා ලෝකයට අපේම අවශ්යතාවය නිසා ඉතා තදින් ඇතුලු කර
ඇත.
ඔබට එය වැටහුනාද?. හොදයි මම, මගේ න්යාය ඔබ වෙනුවෙන් ඉදිරිපත් කරන්නම්.
එනම් ක්රී ඩාව නැරඹීමට අපට බල කරන්නේ කුමක්ද යන්න පිළිබඳ මගේ න්යාය. මම ESPN
හි තීරු ලිපි රචකයෙකු
සහ විශේෂාංග ලේඛකයෙකු ලෙස වසර හතක් ගත කළ අතර, මම "Around the Horn",
"Outside the lines", "First Take" වැනි සංදර්ශන කළා. තවද අපි සෑම විටම ක්රීඩා
දෙස බලා කාන්තා ක්රීඩා විශාල වන අවස්ථා හඳුනා ගැනීමට උත්සාහ කළා. එය සෑම විටම එකම
ඉසව් දෙකකි, ඔලිම්පික්,
පසුව ලෝක කුසලානය.
ඉතින් අපි කල්පනා කරන්න ගත්තා: මේ සිදුවීම් දෙක ගැන මොකක්ද? මෙම ක්ෂණික අවස්ථා දෙකෙහිදීත්
කාන්තා ක්රීඩාව ඉක්මවා යාමට ඉඩ සලසන පොදු සාධක මොනවාද? මක්නිසාද යත් ඔලිම්පික් උළෙලේදී පවා
පිරිමින්ගේ පිහිනුම් කාලය කාන්තාවන්ට වඩා තත්පරයෙන් සුළු ප්රමාණයකින් වේගවත්ය.
කොටස් සහ කථාංග, ක්රීඩාවේ තීරණාත්මක අංග දෙකක් පොදු වී
කේන්ද්රස්ථානයේ දැවේ. ඔලිම්පික් උළෙලේ දී අපි සියලු දෙනාම රන් පදක්කමක් ගැන එකඟ
වී ඇත. ලෝක කුසලානයත් එහෙමයි. දැන්, එක් පුද්ගලයෙක් USA ජසියක් පැළඳ සිටී, වෙනත් අයෙකු වෙනත් රටක ජසියක් පැළඳ සිටී.
හරි. අපට එකඟ වූ කොටස් තිබේ, අපට ඉතා
පැහැදිලි කතාවක් එහි තිබේ.
දැන්, අපි ඊටත් වඩා වෙනස් මෙන්ම ගැඹුරු කතන්දර
කීමට කැපවීමක් ඇති කරමු. එනම්, අපි තුනකට පසුව කඳුළු
සලන ආකාරයයි. රුමේනියානු ජිම්නාස්ටික් ක්රීඩකයෙකු ගැන මිනිත්තු එකහමාරක NBC
විග්නට් මගින්
රුමේනියානු ජිම්නාස්ටික් ක්රීඩකයෙක් අතිශය අසාමාන්ය ලෙස දුෂ්කරතා ජය ගෙන රන්
පදක්කම දිනා ගනී. එනම් කතාන්දර කොටස් වැඩි කිරීමක්. ඉහළ කොටස් -- තවත් කතාන්දර,
සහ අපි ඉදිරියට යමු.
මම ESPN හි වැඩ කරන විට සහ මම රූපවාහිනී වැඩසටහනක්
කරන විට, නිතරම කාන්තා ක්රීඩා
කථා ඉදිරිපත් කළෙමි. ඒ් සදහා බෙහෝ වැඩ කළද සමහර විට සාර් ථක නොවීය. නමුත් බොහෝවිට
කාන්තා ක්රීඩාව ප්රසිද්ධ නොවූ විට ගැටලුව වූයේ කාන්තා ක්රීඩාවයි.
එහෙත් පිරිමි අංශයක් කඩා වැටුණු විට ප්රශ්නය
වූයේ නිෂ්පාදක අපියි. ඒනිසා අපි එය නැවත නැවත සකසන්නෙමු. රූපවාහිනියේ ක්රීඩා
කිරීමේ දෙය නම් ... ඔබ කතා කරන සෑම දෙයක් ගැනම ඔබ ප්රවීණයෙකු නොවීමයි.
මෙය මාධ්ය හරහා වාදනය වන ආකාරය ට ක්ෂුද්ර
ලෝකයකි. බොහෝවිට අලුත් කෝණයක් හොයාගන්නේ නැහැ, අලුත් කතා හොයාගන්නේ නැහැ. ඉතින් ඔබ කරන්නේ
ඔබ දැනටමත් පවතින මිලියන ගණනක කථා මත රඳා සිටීමයි. දැනටමත් පවතින දේ ඔබ දන්නවාද?
සෑම පිරිමි ක්රීඩාවක්ම
ගැනම පාහේ පවතින දේ සිතාගත හැකිය. යථාර්ථය නම්, අපගේ සංස්කෘතිය තුළ පමණක් පවතින, මිනිසුන්ගේ කතාන්දර
දුසිමක් දැන ගනු ඇත.
එයින් මම අදහස් කළේ, මේ දේවල් වචනාර්ථයෙන්
ඔබේ දුරකථනයට තල්ලු-දැනුම් දී ඇත. නැතහොත් ඔබ සිටින්නේ බාර් එකක හෝ වෛද්ය
කාර්යාලයක වන විට කතා කරන ප්රධානීන් ඔබට නවතම NBA ක්රීඩා ලබා දෙයි. ඇමරිකාවේ,
ඔස්මෝසිස් ඔබට පිරිමි
ක්රීඩා කතාන්දර දැන ගැනීමට සලස්වයි.
මතකද අපේ කතාවේ මුල Ada Anderson ගේ ඇවිදීම? New
York Times වාක්ය කණ්ඩ?
Philadelphia Tribunes මතකද? ඒ්වා මුදල්
ගනුදෙනුකරුවන් (බුකී කරුවන්) උණුසුමට පොළඹවා ඇත. ඔවුන්ගේ උණේ රස්නය වැඩි වුනේ ඇයි?
මක්නිසාද යත් ක්රීඩාවට ඇති අපගේ
සාමූහික ආදරය, ගැඹුරු හා මානුෂීය වන අතර
එය ගැඹුරු සහ මානව අභිප්රේරණ මගින් මෙහෙයවනු ලැබේ. ක්රීඩාවේ භෞතික ප්රකාශනය
සමීකරණයේ එක් අංගයක් පමණි. නමුත් කෙසේ හෝ, අප දන්නා හේතු නිසා, අපගේ වර්තමාන ආකෘතිය
සාධාරණීකරණය කිරීම සඳහා එය අන් සියල්ලටම වඩා උසස් කර ඇත.
දේශනයේ තව බොහෝ අදහස් ඇති අතර දේශනය සම්පූර්ණයෙන් ඔබට රිසිසේ තේරුම් ගැනීමට මෙන්ම අසා ගැනීමට දේශනයේ වීඩියෝව ඇතුළත් TED Talks- Kate Fagan බලන්න.
0 comments:
Post a Comment