Bringing you the latest information in the field of Technology and Research

විද්‍යා,තාක්ෂණ හා පර්යේෂණ අමාත්‍යාංශයෙන් ජාතියේ දරුවන්ට පිදෙන තිළිණයකි | நாட்டு குழந்தைகளுக்கான விஞ்ஞான தொழில்நுட்பவியல் ஆராய்ச்சி அமைச்சின் வெகுமதி

Authored by National Vidatha Network Writers

විද්‍යා,තාක්ෂණ හා පර්යේෂණ අමාත්‍යාංශයෙන් ජාතියේ දරුවන්ට පිදෙන තිළිණයකි | நாட்டு குழந்தைகளுக்கான விஞ்ஞான தொழில்நுட்பவியல் ஆராய்ச்சி அமைச்சின் வெகுமதி

Adapted from renowned international sources

විද්‍යා,තාක්ෂණ හා පර්යේෂණ අමාත්‍යාංශයෙන් ජාතියේ දරුවන්ට පිදෙන තිළිණයකි | நாட்டு குழந்தைகளுக்கான விஞ்ஞான தொழில்நுட்பவியல் ஆராய்ச்சி அமைச்சின் வெகுமதி

Educational blog for future generation of the nation

විද්‍යා,තාක්ෂණ හා පර්යේෂණ අමාත්‍යාංශයෙන් ජාතියේ දරුවන්ට පිදෙන තිළිණයකි | நாட்டு குழந்தைகளுக்கான விஞ்ஞான தொழில்நுட்பவியல் ஆராய்ச்சி அமைச்சின் வெகுமதி

Project of the Ministry of Science,Technology and Research, Sri Lanka

විද්‍යා,තාක්ෂණ හා පර්යේෂණ අමාත්‍යාංශයෙන් ජාතියේ දරුවන්ට පිදෙන තිළිණයකි | நாட்டு குழந்தைகளுக்கான விஞ்ஞான தொழில்நுட்பவியல் ஆராய்ச்சி அமைச்சின் வெகுமதி

May 25, 2024

ලොවෙහි උණුසුම අඩුකරමින් පෙට්‍රල් ආකලනයක් සෑදීම.

 
අඩු වියදම්, ටින් මත පදනම් වූ උත්ප්‍රේරකයකට කාබන් ඩයොක්සයිඩ්, - පුළුල් ලෙස නිපදවන රසායනික ද්‍රව්‍ය තුනක් වන එතනෝල්, ඇසිටික් ඇසිඩ් සහ ෆෝමික් අම්ලය බවට පරිවර්තනය කළ හැක.

බොහෝ කාර්මික මෙහෙයුම් වලින් නිකුත් වන විමෝචනය තුළ සැඟවී සිටින භාවිතා නොකළ සම්පතකි - කාබන් ඩයොක්සයිඩ් (CO2). හරිතාගාර වායු සහ ගෝලීය උෂ්ණත්වය ඉහළ යාමට දායකයෙකු වන CO2 ග්‍රහණය කර එකතු කර රසායනික ද්‍රව්‍ය බවට පරිවර්තනය කළ හැකිය.

එක්සත් ජනපද බලශක්ති දෙපාර්තමේන්තුවේ (DOE) Argonne ජාතික රසායනාගාරය, Northern Illinois විශ්වවිද්‍යාලය සහ Valparaiso විශ්වවිද්‍යාලය සම්බන්ධ සහයෝගීතා ව්‍යාපෘතියකදී විද්‍යාඥයන් CO2- එතනෝල්, ඇසිටික් අම්ලය හෝ ෆෝමික් අම්ලය බවට කාර්යක්ෂමව පරිවර්තනය කරන උත්ප්‍රේරක පවුලක් පිළිබඳව වාර්තා කරයි. මෙම ද්‍රව හයිඩ්‍රොකාබන එක්සත් ජනපදයේ වැඩිපුරම නිපදවන රසායනික ද්‍රව්‍ය වන අතර බොහෝ වාණිජ නිෂ්පාදනවල දක්නට ලැබේ. උදාහරණයක් වශයෙන්, එතනෝල් බොහෝ ගෘහාශ්‍රිත නිෂ්පාදනවල ප්‍රධාන අමුද්‍රව්‍යයක් වන අතර සියලුම එක්සත් ජනපද පෙට්‍රල් සඳහා ආකලනයකි.

විද්‍යුත් උත්ප්‍රේරක පරිවර්තන ක්‍රමය

පරිවර්තන කරන ක්‍රමය විද්‍යුත් උත්ප්‍රේරක පරිවර්තනය ලෙස හැඳින්වේ, එනම් උත්ප්‍රේරකයක් හරහා CO2 පරිවර්තනය විදුලිය මගින් මෙහෙයවනු ලබන බවයි. තනි පරමාණුවල සිට අල්ට්‍රාස්මාල් පොකුරු දක්වා සහ විශාල නැනෝ ස්ඵටික දක්වා භාවිතා කරන ටින් ප්‍රමාණය වෙනස් කිරීමෙන් පිළිවෙලින් ඇසිටික් අම්ලය, එතනෝල් සහ ෆෝමික් අම්ලය බවට CO2 පරිවර්තනය පාලනය කළ හැකිය. මෙම එක් එක් රසායනික ද්‍රව්‍ය සඳහා තෝරා ගැනීමේ හැකියාව 90% හෝ ඊට වැඩි විය. “උත්ප්‍රේරක ප්‍රමාණයෙන් වෙනස් වන ප්‍රතික්‍රියා මාර්ගයක් අප සොයා ගැනීම පෙර නොවූ විරූ දෙයක්,” ලියු පැවසීය.

ගණනය කිරීම් සහ පර්යේෂණාත්මක අධ්‍යයනයන් මගින් හයිඩ්‍රොකාබන තුන සෑදෙන ප්‍රතික්‍රියා යාන්ත්‍රණයන් පිළිබඳ අවබෝධයන් කිහිපයක් අනාවරණය විය. එක් වැදගත් අවබෝධයක් වූයේ පරිවර්තනයේදී භාවිතා කරන සාමාන්‍ය ජලය, ඩියුටරේටඩ් ජලයට මාරු වූ විට ප්‍රතික්‍රියා මාර්ගය සම්පූර්ණයෙන්ම වෙනස් වන බවයි (ඩියුටීරියම් යනු හයිඩ්‍රජන් සමස්ථානිකයකි). මෙම සංසිද්ධිය චාලක සමස්ථානික ආචරණය ලෙස හැඳින්වේ. එය CO2 පරිවර්තනයේ දී මීට පෙර කිසි දිනක නිරීක්ෂණය වී නොමැත.

පුනර්ජනනීය බලශක්තියෙන් සපයනු ලබන විදුලිය සමඟ CO2 පරිවර්තනය සිදු කිරීම සඳහා අඩු උෂ්ණත්ව විද්‍යුත් විච්ඡේදකයකට අලුතින් සොයාගත් උත්ප්‍රේරක ඒකාබද්ධ කිරීම අවශ්‍ය වේ. අඩු උෂ්ණත්ව විද්‍යුත් විච්ඡේදකවලට ආසන්න පරිසර උෂ්ණත්වය සහ පීඩනයකදී ක්‍රියා කළ හැක. පුනර්ජනනීය බලශක්තිය කඩින් කඩ සැපයීමට ඉඩ සැලසීම සඳහා මෙය වේගවත් ආරම්භයකට ඉඩ සලසයි. මෙම කාර්යය ඉටු කිරීම සඳහා එය කදිම තාක්ෂණයකි. අවශ්‍ය රසායනික ද්‍රව්‍ය පමණක් තෝරා බේරා නිෂ්පාදනය කළ හැකි නම්, CO2 ප්‍රවාහනය සහ ගබඩා කිරීමේ පිරිවැය අඩු කිරීමට අපට උදව් කළ හැකිය,” ලියු සඳහන් කළේය. “එය අපගේ තාක්‍ෂණය දේශීය වශයෙන් භාවිතා කරන්නන්ට සැබවින්ම ජයග්‍රාහී තත්වයක් වනු ඇත.”

යොමුව: ඩි-ජියා ලියු, 2024 අප්‍රේල් 4, ඇමරිකානු රසායන සංගමයේ සඟරාව.


මෙතනෝල් ඉන්ධන සහිත වාහන


Geely යනු ප්‍රධාන චීන මෝටර් රථ නිෂ්පාදකයෙකු වන අතර එය දැන් කාලයක් තිස්සේ මෙතනෝල් භාවිතය ප්‍රවර්ධනය කරයි. සමාගමෙන් පළමු මෙතනෝල්-ඉන්ධන මාදිලිය 2016 දී Geely විසින් නිෂ්පාදනය කරන ලද Emgrand EV300 විය. මෙය අනුගමනය කළේ Geely Borui GE 2018 methanol MPV ය.(චීනයේ මෙතනෝල් මත ධාවනය වන MPV).

2021 වන විට චීන වෙළෙඳපොළ Geely මෙතනෝල් වාහන 100,000 ක් තිබුණා. සමාගම මෙතනෝල් - සක්‍රීය මෝටර් රථ පදනම් කරගෙන සම්පූර්ණ පද්ධතියක් නිර්මාණය කර ඇත: මෙතනෝල් මගින් මෝටර් රථ ඉන්ධන පිරවීම සඳහා ස්ථාන, තාක්ෂණික සහාය, රජයේ ව්‍යුහයන්ගේ සහාය ලැබී ඇත.

පෙට්‍රල් වලට සාපේක්ෂව අඩු මිල සහ ඔක්ටේන් ප්‍රමාණය වැඩි නිසා වාහන සඳහා මෙතනෝල් ඉන්ධන චීනයේ වැඩි වැඩියෙන් භාවිතා වේ. සාම්ප්‍රදායික ඉන්ධන වලට වඩා මෙතනෝල් වල වාසි කිහිපයක් Geely පවසයි. එය පෙට්‍රල් වලට වඩා අඩුවෙන් දැවෙන බව පෙන්නුම් කර ඇති අතර අනතුරු වලදී ආරක්ෂිත වේ. මෙතනෝල් සමඟ කුමක් විය හැකිද? වඩාත්ම අනාගත ඉන්ධන සංවර්ධනය කිරීමට නව රටක්

මැලේසියාව මෑත වසරවලදී වැඩි වැඩියෙන් අපනයනය කරන තවත් නිෂ්පාදනයක් මෙතනෝල් වේ. රටේ මෙතිනෝල් නිෂ්පාදනයෙන් වැඩි ප්‍රමාණයක් ස්වාභාවික වායු මගින් වේ. එය මැලේසියාවේ විශාල පරිමාවකින් ඇති සම්පතකි. මැලේසියාවේ පෙට්‍රෝනාස් නව මෙතනෝල් කම්හල්වලට ඩොලර් මිලියන ගණනක් වැය කර ඇත.

පෙට්‍රෝනාස්, PETRONAS Chemicals Methanol Son Bhd (PCM) වෙත ගෑස් බෙදාහරින අතර එය ලොව විශාලතම එකක් වන Labuan හි පිහිටි එහි මෙතනෝල් බලාගාරය සඳහා වේ. මෙම බලාගාරයට වසරකට 1. 7Mt/y නිපදවිය හැක. තවත් නව දැවැන්ත කම්හලකට වසරකට ටොන් මිලියන දෙකක් නිෂ්පාදනය කිරීමේ හැකියාව ඇත. මෙම බලාගාර දෙක සමඟ මැලේසියාවට දැන් ටොන් මිලියන 3 ක් පමණ නිෂ්පාදනය කිරීමට හැකි වේ. ගෝලීය මෝටර් රථ කර්මාන්තයේ මෙතනෝල් ඉල්ලුම වසරකට ටොන් මිලියන 7 ක් පමණ වේ. මෙතනෝල් නැව්වල යෙදීම් සමඟින් අප මෙතෙක් දැන සිටි ප්‍රමාණයට වඩා එය බොහෝ දුර යනු ඇත.

හර්ෂ -

අන්තර්ජාලයෙන් උපුටාගැනීම.


May 5, 2024

1988 දී මිය ගොස් ක්ලෝන 3 ක් බිහි කළ ෆෙරෙට් (Ferett) ඔවුන්ගේ පැවැත්ම සුරකියි.

• කළු පාද සහිත ෆෙරෙට් උතුරු ඇමරිකාවේ වඳවීමේ තර්ජනයට ලක්ව ඇති පළමු විශේෂය බවට පත් වී, ක්ලෝනකරණය කරන ලදී.
• දැන්, එ.ජනපදයේ මත්ස්‍ය හා වනජීවී සේවය, ලාභ නොලබන ජෛව තාක්‍ෂණ ආයතනයක් සමඟ හවුල්ව, එම ප්‍රවේණි ද්‍රව්‍යවලින් උපන් තවත් ෆෙරෙට් දෙකක් සමඟ එම ආරම්භක ක්ලෝනකරණ උත්සාහය ඉදිරියට ගෙන යන බව නිවේදනය කරයි.

• කළු පාද සහිත ෆෙරෙට් සඳහා මෙය හොඳ ආරංචියක් වුවද, ඔවුන් වනයේ ස්ථායී ලෙස සැලකීමට තව බොහෝ දුර යා යුතුව තිබේ.

වඳවීමේ තර්ජනයෙන් අවදානමට ලක්විය හැකි සතුන් බේරා ගැනීම සඳහා ආන්තික උපක්‍රම භාවිතා කිරීම, නෝවා සහ නැව පිළිබඳ උපමාව තරම් පැරණි ය - නමුත් 21 වන සියවසේදී විද්‍යාව සංරක්ෂණ උත්සාහයන් වඩාත් සංකීර්ණ කටයුත්තක් බවට පත් කර ඇත. උතුරු ඇමරිකාවේ වඩාත් කැපී පෙනෙන උදාහරණයක් වන්නේ මහා තැනිතලාවේ ස්වදේශික පදිංචිකරුවෙකු වන කළු පාද සහිත ෆෙරෙට් (මුස්ටෙලා නිග්‍රිප්ස්) ය.

සත්ත්ව විශේෂයේ පැවැත්මේ නිරපේක්ෂ පැවැත්මේ දී, අභිජනනය කළ හත් දෙනෙකු පමණක් වනයේ ජීවතුන් අතර සිටින බව විශ්වාස කෙරිණි. ඇත්ත වශයෙන්ම, එම සංඛ්‍යාව කෙතරම් අඩු ද යත්, විද්‍යාඥයන් සත්‍ය වශයෙන්ම සිතා සිටියේ සත්වයා 1981 දී නැවත සොයා ගන්නා තෙක් වඳ වී ගොස් ඇති බවයි. නමුත් විවිධ ක්‍රියාකාරකම් හරහා එක්සත් ජනපදයේ මත්ස්‍ය හා වනජීවී සේවය (USFWS) මෙන්ම අනෙකුත් සංවිධාන විසින් කරන ලද සංරක්ෂණ ප්‍රයත්නයන් මගින්, එම සංඛ්‍යාව ක්‍රමානුකූලව 300ක් පමණ දක්වා වර්ධනය වී තිබේ. මෙම වඳවීමේ තර්ජනයට ලක්ව ඇති ක්ෂීරපායී සත්වයා ආරක්ෂා කිරීම සඳහා විශේෂිත බෝ කිරීම් සහ වාසස්ථාන ආරක්ෂා කිරීම් ක්‍රම බොහෝ දියුණු වී ඇති නමුත් මෙම සංරක්ෂණ ප්‍රයත්නයන්ද ක්ලෝනකරණය මත දැඩි ලෙස රඳා පැවතුනි.

ෆෙරෙට් තිදෙනාම, 1988 දී එකතු කරන ලද එකම පටක සාම්පලයකින් ක්ලෝන කර තිබේ. ටැක්සා 1,000 ක සෛල සංස්කෘතීන් 10,000 ක ජාන ගබඩාවක් වන සැන් ඩියාගෝ ශීත කළ සත්වෝද්‍යානයේ ඒවා ගබඩා කරන ලදී. එය ශාක වර්ග මිලියන 4.5 ක් ගබඩා කිරීමේ හැකියාව ඇති Svalbard Global Seed Vault ට සමාන ගබඩා විශේෂයකි. ශීත කළ සත්වෝද්‍යානය දැනට වඳ වී ගොස් ඇති උතුරු සුදු රයිනෝව බේරා ගැනීමේ දැවැන්ත මෙහෙයුමේ සුවිශේෂි භූමිකාවක් ඉටු කරයි. එහි වැදගත්කම කළු පාද සහිත ෆෙරෙට් බේරා ගැනීමට USFWS දරන උත්සාහය තුළ පැහැදිලිව දැකගත හැකිය.

මෙම ෆෙරෙට් විශේෂය අභිජනනය කිරීමේදී ඇතිවන විරල ජානමය බාධාවක් අත්විඳින අතර, ජාන විවිධත්වය සීමා කිරීම සහ සිල්වාටික් වසංගතය සහ සුනඛ රෝග වැනි රෝග ඇති කරයි. එලිසබෙත් ඈන් නම් ක්ලෝන කරන ලද ෆෙරෙට්, හයිඩ්‍රොමෙට්‍රා නමින් හැඳින්වෙන රෝගී තත්ත්වයකින් පෙළෙන බැවින් ඇය මගින් ෆෙරෙට් බෝ කිරීම අසාර්ථක වී තිබේ.

එහෙත් ක්ලෝනකරණය හා අනෙක් ක්‍රියාවල ඉදිරියට යෑම නිසා එලිසබෙත් ඈන්, දැන් නොරීන් සහ ඇන්ටනියා සමඟ එකතු වී ඇත. යූඑස්එෆ්ඩබ්ලිව්එස්ට අනුව ඔවුන් තුන් ගුණයකින් වැඩි ජාන විචලනයක් අඩංගු සාම්පල වලින් පැමිණෙන බැවින් පවතින එම සතුන් ගණනට මෙම ජාන ගලා ඒම වැඩි ජාන විවිධත්වයක් ඇති කරයි.
ඇමෙරිකාවේ දුර්ලභම ක්ෂීරපායී වඳ වී යාමට මෙම නිදර්ශක බලාපොරොත්තුවක් ලබා දෙයි.- ඩැරන් ORFPublished: 2024 අප්‍රේල් 29 10:45 AM EST

ක්වොන්ටම් ටෙලිපෝර්ටේෂන් හි පෙරළිකාර සාර්ථක අත්හදා බැලීමක්

Beam me up, Scotty! (ස්කොට්, මාව ටෙලි ප්‍රවාහනය කරන්න) “ස්ටාර් ට්‍රෙක්” විද්‍යා ප්‍රබන්ධ කථාංගනයේ පෙන්වන ටෙලි ප්‍රවාහනය මෙන්, එය ප්‍රයෝගික ව සත්‍ය ලෙස සිදු කිරීමට සමත් වූ ජාත්‍යන්තර පර්යේෂකයන් කණ්ඩායමක් ක්වොන්ටම් ටෙලිපෝර්ටේෂන් ක්ෂේත්‍රයේ කැපී පෙනෙන ජයග්‍රහණයක් ලබා ඇත. සාමාන්‍යයෙන් ක්වොන්ටම් තත්ත්‍වයන් බාධා / වෙනස් කර කඩාකප්පල් කරන ඝෝෂාවන් තිබියදීත් ඔවුන් පරිපූර්ණ ක්වොන්ටම් ටෙලිපෝටේෂන් සාර්ථකව සිදු කර තිබේ.

ක්වොන්ටම් ටෙලිපෝටේෂන් යනු ක්වොන්ටම් අංශුවක හෝ කියුබිට්, අංශුව භෞතිකව නොයවා එක් ස්ථානයක සිට තවත් ස්ථානයකට මාරු කරන ක්‍රියාවලියකි. මෙම මාරු කිරීම සඳහා අමතර කියුබිට් යුගලයක් අතර පැටලීම වැනි ක්වොන්ටම් සම්පත් අවශ්‍ය වේ.

පරමාදර්ශී අවස්ථාවක් තුළ, කියුබිට් තත්වයේ ටෙලිපෝටේෂන් දෝෂ රහිතව සිදු කළ හැක. කෙසේ වෙතත්, සැබෑ ලෝකයේ, දුරකථන ඇමතුමක් හෝ ගුවන්විදුලි සංඥාවක් බාධා / වෙනස් කරන ආකාරයේ, ශබ්ද සහ කැළඹීම් සැමවිටම ප්‍රායෝගිකව පවතී. මෙම බාධාකාරී ශබ්දයන් හෝ ඝෝෂාවන් ටෙලිපෝටේෂන් ක්‍රියාවලියේ ගුණාත්මක භාවය සැලකිය යුතු ලෙස අඩු කරනු ලැබේ.

සයන්ස් ඇඩ්වාන්ස් සඟරාවේ ප්‍රකාශයට පත් කරන ලද නව අධ්‍යයනයේ දී, ෆින්ලන්තයේ ටර්කු විශ්ව විද්‍යාලයේ සහ චීනයේ විද්‍යා හා තාක්ෂණ විශ්ව විද්‍යාලයේ විද්‍යාඥයින් විසින් මෙම ඝෝෂාව ජයගෙන ඉහළ සාර්ථකත්වයක් අත්කර ගන්නා නව ක්වොන්ටම් ටෙලිපෝටේෂන් ක්‍රමයක් නිපදවා ඇත. බහුපාර්ශ්වික දෙමුහුන් පැටලීම භාවිතා කිරීම ඔවුන්ගේ සාර්ථකත්වය සඳහා හේතු වී තිබේ.

 2024 මැයි 3- StudyFinds කාර්ය මණ්ඩලය විසිනි