April 12, 2024

අයින්ස්ටයින් අනාවැකි පළ කළ ප්‍රෝටෝන එන්ජිම නිපද වේ

ප්‍රෝටෝන එන්ජිම

එක්සත් ජනපදයේ පෙට්‍රල් භාවිතයේ අවසානය?

 මෝටර් රථ නිෂ්පාදකයින්ට  අනපේක්ෂිත තරගයක්?

දශක ගණනාවකට පෙර අයින්ස්ටයින් පුරෝකථනය කළ ප්‍රෝටෝන එන්ජිම මෙය වන අතර පළමු වතාවට ඒවා ක්‍රියාවට නැංවීමට සමත්ව ඇත.  එය ප්‍රවාහනය පුනර්ජනනීය බල ශක්තියට යොමු කිරීමට (decarbonize) යයි.

 1929 තරම් ඈත කාලයේ දී ඇල්බට් අයින්ස්ටයින් න්‍යෂ්ටික විලයනය මත පදනම් වූ “ප්‍රෝටෝන එන්ජිමක්” නිර්මාණය කිරීමේ හැකියාව පිළිබඳව න්‍යාය ඉදිරිපත් කර ඇති අතර එමඟින් අභ්‍යවකාශ යානා ආලෝකයේ වේගයට ආසන්න වේගයකින් ගමන් කළ හැකිය.  එහි අදහස වූයේ ප්‍රෝටෝන ප්‍රවාහයක් පිට කිරීමට සහ තෙරපුම ජනනය කිරීමට ඉහළ විලයන උෂ්ණත්වයන් භාවිතා කිරීමයි. න්‍යෂ්ටික විලයනය දිගු කලක් තිස්සේ විද්‍යාව සඳහා සොයන නමුත් නොපැහැදිලි ඉලක්කයක් විය. එයට පරමාණුක න්‍යෂ්ටිය සම්බන්ධ වී ශක්තිය මුදා හැරීම, සූර්යයා සහ අනෙකුත් තරු වල සිදුවන ක්‍රියාවලියම සිදු වේ.  වර්තමාන න්‍යෂ්ටික බලාගාරවල භාවිතා වන න්‍යෂ්ටික විඛණ්ඩනය මෙන් නොව ඇත්ත වශයෙන්ම, එය ප්ලාස්මා එන්ජිම සමඟ සති දෙකකට පෙර අප දුටු එන්ජිමක මෙන් ක්‍රියාවලියකි.

 න්‍යෂ්ටික විලයන එන්ජිමක් නිර්මාණය කිරීමට පෙර දැරූ උත්සාහයන් තාක්ෂණික සීමාවන් හේතුවෙන් අසාර්ථක විය.  කෙසේ වෙතත්, මෑත දශක කිහිපය තුළ, මෙම විප්ලවීය එන්ජිම තැනීමට උත්සාහ කිරීමට හැකි වන පරිදි ක්ෂේත්‍ර කිහිපයක සැලකිය යුතු දියුණුවක් ඇති වී තිබේ.

න්‍යෂ්ටික විලයන ප්‍රතික්‍රියාකාරකයක් තුළ ඇති ඇදහිය නොහැකි තරම් ඉහළ උෂ්ණත්වයන්ට ඔරොත්තු දිය හැකි නව ද්‍රව්‍යවල ප්‍රධාන දියුණුවකි.  විලයනය සඳහා අවශ්‍ය සුපිරි-උණුසුම් ප්ලාස්මා අඩංගු කිරීමට විශේෂ මිශ්‍ර ලෝහ සහ උසස් සෙරමික් නිපදවා ඇත.

තවත් ප්‍රධාන සාධකයක් වන්නේ ප්ලාස්මා භෞතික විද්‍යාව සහ න්‍යෂ්ටික විලයනය අවබෝධ කර ගැනීමේ ප්‍රගතියයි.  විලයන ප්‍රතික්‍රියා අනුකරණය කිරීමට සහ පාලනය කිරීමට විද්‍යාඥයන් සතුව දැන් වඩාත් නිවැරදි පරිගණක ආකෘති ඇත.  මෙය ඔවුන්ට අවශ්‍ය ප්‍රතික්‍රියා ස්ථාවර කිරීමට සහ පවත්වා ගැනීමට වැඩි ධාරිතාවක් ලබා දෙයි.

තවද, උණුසුම් ප්ලාස්මාව අඩංගු කිරීම සඳහා චුම්බක සීමා කිරීම් සහ විද්‍යුත් ක්ෂේත්‍ර සඳහා නව තාක්ෂණික ක්‍රම සාක්ෂාත් කර ගෙන ඇත.  මෙය ප්ලාස්මා ප්‍රතික්‍රියාකාරයේ බිත්ති ස්පර්ශ කිරීමෙන් වළක්වයි, එය සිසිල් කර ප්‍රතික්‍රියාව නතර කරයි.  නව සුපිරි සන්නායක චුම්බක මෙයට ප්‍රධාන වේ.

තෙල් නොමැති හෝ පොසිල ඉන්ධන නොමැති ලෝකයක්  වෙනුවෙන් අන්තවාදී විප්ලවීය සටන් මගින් වර්තමානයේ මිනිස් ජිවිත ඇතුළුව මහා සම්පත් විනාශයක් නොව නව සොයාගැනීම් වෙත යොමුවීම අනිවාර්ය බව අයින්ස්ටයින් 1929 දීම ප්‍රත්‍යක්ෂ කොට එම මග ඉවසිලිමත්ව, වීර්යයෙන්, බුද්ධියෙන් ගමන් කළ යුතු බව කාලය විසින් සාක්ෂ්‍යාත් කොට ඇත. මුහුණත් එක්ක තරහට නහය කපාගන්න හෝ මරාගෙන මැරෙන්න යොමුවන සැමදෙනාට මෙන්ම සැම කේෂ්ත්‍රටකටම මෙය අදාළය.

පෘථිවියේ ප්‍රවාහනය පොසිල ඉන්ධන වලින් තොර (decarbonize) කිරීමට සූදානම් වන පළමු ප්‍රෝටෝන එන්ජිම.

 RocketStar යනු න්‍යෂ්ටික විලයන ප්‍රචාලන එන්ජිමක් සංවර්ධනය කරමින් 2021 දී කළ ආරම්භයකි.  ඔවුන්ගේ ඉලක්කය වන්නේ අතිශයින්ම ඉහළ නිශ්චිත ආවේගයක් ජනනය කිරීම සඳහා හයිඩ්‍රජන් න්‍යෂ්ටි භාවිතා කරන විප්ලවීය රොකට් එන්ජිමක් නිර්මාණය කිරීමයි.

 RocketStar හි සැලසුම පුනීල හැඩැති චුම්බක ක්ෂේත්‍රයක් හරහා ප්‍රෝටෝන විලයනය (හයිඩ්‍රජන් න්‍යෂ්ටි) මත පදනම් වේ.  ප්‍රෝටෝන පුනීලයේ පුළුල් කෙළවරට එන්නත් කර පසුව පටු කෙළවරට ළඟා වන විට සම්පීඩිත කර අතිශයින්ම ඉහළ උෂ්ණත්වයන් සහ ඝනත්වය කරා ළඟා වේ.

 Fusion මගින් විශාල ශක්ති ප්‍රමාණයක් මුදාහරින අතර එය ප්ලාස්මා ජෙට් යානයක් බවට පරිවර්තනය වේ.  මෙය රසායනික ප්‍රචාලක අවශ්‍යතාවයකින් තොරව රොකට්ටුවට තෙරපුම සපයයි.  වාසිය නම් විලයන ඉන්ධන (හයිඩ්‍රජන්) ප්‍රායෝගිකව කිව නොහැකි වන අතර දිගු කාලීනව එය වාහනවල භාවිතා කළ හැකි වීමයි.

මෙම ප්‍රෝටෝන එන්ජිම ප්‍රවාහනය තිරසාර බවට පත් කිරීමේදී භෞතික විද්‍යාව සහ සංචලතාව එකට පැමිණිය හැකි බව පෙන්නුම් කරයි.  ඔවුන් එය කළේ විදුලි මෝටර් රථ පරාසය දෙගුණ කිරීමට. මෙම උපක්‍රමය සමඟින්, දැන් එක් සරල හේතුවක් නිසා කර්මාන්තශාලා යාවත්කාලීනවීමේ ගැටලුව මතුකර තිබේ.

ප්‍රෝටෝන එන්ජිම, එය සත්‍ය වීමට තරම් හොඳ වැඩිය, නමුත් දහස් ගණනක් රියදුරන් දැනටමත් එය කෙතරම් හොඳින් ක්‍රියා කරයි ද යන්න අත්විඳිමින් සිටිති.

හර්ෂ _ අන්තර්ජාලය ඇසුරෙන්

No comments:

Post a Comment